Nyttig å vite

Mat i barnehagen

I Rufus frilufts barnehage har vi egen kokk, som sørger for å gi oss næringsrik mat. Han tilbereder all mat fra bunnen av. 

Barna blir oppmuntret å smake på nye matvarer. 

Vi har en liten kjøkkenhage der barna er med på planting og innhøsting som barna sammen med kokken benytter i matlagingen.  

Når vi er ute på tur tar vi gjerne med oss en varm suppe e.l  

Bursdagsfeiring i barnehagen

Bursdagen til et barn er en stor dag, og vi ønsker å gjøre ekstra stas på barnet denne dageen

  • Vi feirer alle bursdager i barnehagen med krone og egen bursdagssamling med barnet i fokus

  • Barna får velge hva de vil pynte bordet med fra bursdagsskapet

  • Barna får en liten ispinne når det er bursdag i barnehagen              

Søvn i barnehagen

Rammeplanen sier at barnehagen skal ivareta barnas behov for fysisk omsorg og deres behov for ro og hvile. Når barn i Rufus er trette, legger vi derfor til rette for ro og hvile. Trøtte barn er oftere i konflikter med andre barn, lærer mindre og har ikke en god dag i barnehagen. Er barnet vanskelig å legge på kveldene fordi at de sover i barnehagen, prøver vi i felleskap med foreldre å finne den beste løsningen for barnet og familien. 

Barn, sykdom og smitte

Barn som går i barnehage, er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn. Spredning av smittsomme. sykdommer i barnehagen forebygges best ved å ha gode generelle hygienerutiner og ha rutiner for når syke barn bør holdes hjemme.

I utgangspunktet er det barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Vurdering av barnets allmenntilstand vil alltid måtte baseres på foreldres skjønn. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen.

Feber:

Barns normale temperatur kan variere. Mer enn 38° C målt i endetarmen anses å være forhøyet temperatur. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til det er feberfritt. I noen sammenhenger kan dette også være ønskelig med hensyn til smittevern.

Diaré med eller uten brekninger:

Barn med akutte diarétilstander kan vende tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn. Barn som konstitusjonelt har tendens til løs avføring trenger ikke holdes borte fra barnehagen. Det må være foreldrene som avgjør om barnet har en unormal diarétilstand. Ved diarétilstander hvor man mistenker næringsmiddeloverført mikrobe (for eksempel etter utenlandsreise) bør barnet undersøkes av lege, og det bør sjekkes om andre barn i barnehagen har symptomer.

Øyekatarr (konjunktivitt):

Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen. Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på konjunktivitt skal undersøkes av lege. Dersom behandling igangsettes, kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med konjunktivittsymptomer skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.

Brennkopper:

Barn med brennkopper kan vende tilbake til barnehagen når hudlesjonene er under kontroll. Grunnlag for skjønn må her være at det ikke lenger er fare for at smitteførende sårsekret kan påføres andre barnehagebarn direkte eller indirekte gjennom kontaktpunkter. Ved få og små lesjoner vil dette kunne ivaretas gjennom god tildekking. Ved mer utbredte lesjoner vil det være nødvendig at lesjonene er tørre og i god tilheling.

Overgang fra små- til storbarnsavdeling: 

For å gjøre overgangen fra små- til storbarnsavdeling så optimal om mulig for barna og dere foreldre, har vi noen faste prosedyrer for hvordan denne overgangen foregår:  

Februar: Pedagogisk leder på småbarns avdeling plassere de som skal over på stor avdeling.

Mars: Plassere nye barn på avdelinger

April: Avtale besøksdager for barn som skal begynne på stor avdeling

Mai: Overføringsmøte der pedagogisk leder på småbarns avdeling innkaller til overføring samtale for barna som skal over på stor avdeling. Inviter foreldre til å bli med om de ønsker det.

Juni: Utsending av velkomstbrev til alle nye + velkomst kort til barna som skal begynne på stor avdeling fra liten avdeling.